Įvyke renginiai

Projektą baigėme ekskursija „Su kodu Stasys“

2023 11 23

Lapkričio 14-ąją Pakruojo Juozo Paukštelio viešosios bibliotekos įgyvendinamas ir Lietuvos kultūros tarybos bei rajono savivaldybės remiamas projektas „Menų ir kartų jungtys: iš Pakruojo krašto kilę menininkai ir vietos jaunimas“ savo veiklas baigė ekskursija „Su kodu Stasys“. Nors kelionė iki smulkiausių detalių buvo iš anksto apgalvota, jos pavadinimas gimė spontaniškai bevažiuojant. Gal tokį pasirinkimą lėmė tai, kad kelionė buvo susijusi su kraštiečiais dailininkais Stasiais: Ušinsku ir Eidrigevičiumi bei jų menais, o vienas iš ekskursijos gidų buvo pakruojietis menotyrininkas Stasys Latonas. Stasių temą pratęsėme ir apsilankę Paberžėje, kur 1996–2005 m. gyveno ir dirbo kunigas vienuolis kapucinas Tėvas Stanislovas. Tiesa, tėvas Stanislovas  nėra mūsų kraštietis, bet apsilankyti Krekenavoje ir neaplankyti tik už dvylikos kilometrų esančios Paberžės, būtų puikios galimybės praleidimas. Paberžė buvo paskutinė mūsų kelionėje aplankyta vieta, o pirmoji – Berčiūnai. Čia lankėmės Lietuvos kankinių bažnyčioje.  Mus pasitiko klebonas Algirdas Dauknys. Jis papasakojo apie bažnyčią ir jos pasididžiavimą – įspūdingą tarpukariu sukurtą Stasio Ušinsko vitražą „Jėzaus širdis“. Buvome sužavėti dvasininko energija, nuoširdumu, iškalbingumu. Prieš išsiskiriant, po mažos bažnytėlės skliautais suskambo muzika. Klebonas mums pagrojo savo pamėgtąja fleita ir pakvietė  apsilankyti Berčiūnuose žydintį pavasarį. Tolimesnė mūsų kelionės maršruto stotelė buvo Stasio Eidrigevičiaus menų centras Panevėžyje. Tai – naujos kartos muziejus, šiuolaikinio meno, kultūrinio dialogo, kūrybinių industrijų ir edukacijų erdvė. Tiesa, jis dar neatidarytas. Esame dėkingi centro direktorei Vaidai Andrijauskaitei maloniai sutikusiai mus priimti ir surengusiai mini ekskursiją po muziejaus patalpas.

Pažintį su S. Ušinsko vitražais pratęsėme didingoje, neseniai atrestauruotoje Krekenavos Švč. Mergelės Marijos ėmimo į dangų bazilikoje, garsėjančioje Žolinės atlaidais. Tik įėjus į ją, savo grožiu mūsų žvilgsnius prikaustė Švč. Mergelės Marijos paveikslas. Jį tikintieji laiko turinčiu stebuklingos galios. Paveikslo stebuklingų galių dar nepajutome, bet, kad grožis – prikaustantis, abejonių nei vienam iš mūsų nekilo. Pakruojiečiai pamatė ir tai, kas juos labiausiai domino. Bažnyčios presbiteriją puošia Stasio Ušinsko vitražai. Juose – Šv. Kazimieras, vyskupas M. Giedraitis, arkivyskupas J. Matulaitis ir Nekaltai Pradėtoji Mergelė Marija. Virš didžiųjų bažnyčios durų – monstranciją vaizduojantis vitražas. Akį traukė Krekenavoje gimusio ir prieš metus mirusio žymaus dailininko-vitražisto Vytauto Švarlio darbai. Bažnyčios šoniniuose languose – 8 figūriniai ir simboliniai jo sukurti vitražai, o nišoje 1999 m. įrengtas didelis vitražas „Prisikėlimas“, skirtas bažnyčios 100 m. jubiliejui. Jie bazilikai suteikia ypatingo žaismo, šviesos ir spalvų. Tie, kurie domisi medine skulptūra, liko sužavėti Panevėžio krašto kryždirbio Vinco Svirskio kūriniais. Po bažnyčią mus lydėjo ir apie ją pasakojo zakristijonas Gediminas Kaspariūnas.
Paberžėje užsukome į 1787 m. liaudies meistrų pastatytą Švč. Mergelės Marijos apsilankymo bažnyčią, kurioje gausu sakralinių vertybių, Vinco Svirskio kryžių. Svirne apžiūrėjome liturginius ir buities reikmenis, surinktus Tėvo Stanislovo. Buvusiame Šilingo dvare aplankėme čia įkurtą vienintelį Lietuvoje 1863 m. sukilimo muziejų. Į namus sugrįžome praturtėję žiniomis, kupini įspūdžių ir naujų sumanymų ateičiai. Už tai, kad, keliaudami nemažai sužinojome ne tik apie Stasį Ušinską ir Stasį Eidrigevičių, bet ir Krekenavos kraštą nuoširdus ačiū asociacijos „Pakruojo gidai“ gidei Aušrai Rukienei.

Genė Juodytė,
Pakruojo Juozo Paukštelio viešosios bibliotekos vyresn. bibliotekininkė kraštotyrai,